[image: image1.jpg]


                  За підтримки програми IREX U-media
Електронний бюлетень

Української Асоціації Видавців Періодичної Преси
“Новини друкованих ЗМІ України”

№ 13 (109) від 5 квітня 2005 року 
Зміст
Медіа-оперативка      1

Медіа-аналітик          11
Медіа-спец                 16
Медіа-довідник          19                                                                                           

Медіа-оперативка 
1. Новини Української Асоціації Видавців Періодичної Преси (УАВПП)
Відкритий лист до Міського голови м.Києва пана Омельченка Олександра Олександровича з приводу ситуації з розповсюдженням преси у столичному метро

Шановний Олександре Олександровичу! 
Пасажири, що читають пресу під час поїздки в метро, десятиліттями були ознакою київського метрополітену, ознакої європейськості та цивілізованості мешканців нашої столиці. Під час Помаранчевої революції, коли кияни були єдині в своєму намаганні відстояти своє право на вільні та чесні вибори, газети із правдивою інформацією про події передавалися з рук в руки серед пасажирів столичного метро. На разі вирішується питання, чи залишиться українська столиця читаючим містом, чи збереже культуру споживання друкованої інформації.

Згідно з розпорядженням Київської міської державної адміністрації № 247 від 24.02.2005 року комунальним підприємствам «Київській метрополітен», «Київпастранс», «Київавтодор» заборонено подовження з 1 травня 2005 року угод для розміщення пересувних засобів торгівлі (столів, лотків, тощо) на станціях метрополітену та підземних пішохідних переходах. Отже з 1-го травня вступить у силу повна заборона роздрібної торгівлі із використанням пересувних конструкцій для торгівлі на всіх без виключення станціях Київського метрополітену та швидкісного трамваю, а також в підземних пішохідних переходах в м. Києві. 

Видавці вітчизняної преси, що об”єднані Українською Асоціацією Видавців Періодичної Преси, розуміють наявність і обгрунтованість підстав для прийняття такого рішення Київською державною адміністрацією, адже головним чинником повинна бути максимальна безпека пасажирів метрополітену та зручність їх пересування у вестибюлях станцій метро та у підземних переходах. Видавці преси також усвідомлюють, що подальше існування торгівлі в метро в нинішньому нецивілізованому і небезпечному для пасажирів вигляді неможливе і підтримує рішення Київської міської державної адміністрації щодо запроваждення роздрібної торгівлі, в тому числі пресою, на станціях метрополітену та в переходах виключно в торгових павільонах європейського зразка.

В той самий час видавці преси УАВПП, як представники галузі вітчизнаних виборників друкованої інформаційної продукції, наголошують на необхідності надання пресі статусу суспільно-важливого продукту та вироблення спеціальних умов для розповсюдження преси в Києві. Розповсюдження газет та журналів неможливо прирівняти до продажу ковбаси чи колготок, який можна здійснювати в спеціальних магазинах та на ринках. Преса, і особливо щоденні газети, це інформаційний продукт щоденного споживання, який повинен бути максимально наближений до читача, адже свободу та вільний доступ до інформації гарантовано Конституцією України кожному громадянину нашої держави.

Українська Асоціація Видавців Періодичної Преси, членами якої є 106 видавничих вітчизняних компаній, наполягають на необхідності збереження обсягів продажу газет і журналів в столичному метро за рахунок:
1. Надання розповсюджувачам преси переважного права на оренду павільонів на станціях київського метрополітену та в пішохідних переходах.
2. Надання законного та переважного права для розміщення пересувних засобів торгівлі (столів, лотків, тощо) та кіосків для розповсюдження преси на території 25 метрів навколо станцій метрополітену.

Видавці преси виступають за збереження Києва як читаючого міста і вбачають у цьому соціальну відповідальність свого бізнесу. Видавці преси готові негайно звяти участь у роботі спеціальної Робочої комісії із питань збереження обсягів продажу преси у Києві, яку можливо створити за участі відповідальних осіб і фахівців Київської міської державної адміністрації та керівників галузевої Асоціації видавців преси УАВПП.

Українська Асоціація Видавців Періодичної Преси готова також розробити комплексу програму розвитку розповсюдження преси в столиці, адже нинішній стан продажу і доставки пресив Києві є на надзвичайно низькому стані і не відповідає європейським стандартам. Окремо видавці преси наголошують на європейській практиці створення таких програм у всіх столицях Західної Європи від Франції до Німеччини виключно за участі видавничої спільноти, яка є власне виробником преси як друкованого інформаційного продукту. 

Просимо Вас, шановний Олександре Олександровичу, розглянути висунуті Українською Асоціаєцію Видавців Періодичної Преси пропозиції і якнайшвидше почати вирішення питання продажу преси в Києві, яке хвилює сьогодні не тільки видавців преси, але й кожного мешканця столиці.

Борис Ложкін, 
Президент Української Асоціації Видавців Періодичної Преси,
Президент ЗАО “Украинский Медиа Холдинг”, видавець газет “Комсомольская правда в Украине”, “Известия-Украина”, “Теленеделя”, “Аргументы и факты-Украина» та інш.

Шановні колеги, ПРИЄДНУЙТЕСЬ!
Про свою згоду поставити підпис під цим Відкритим листом можна повідомити на адресу: info@uapp.org
2. Новини членів УАВПП
ЗАЯВА

Видавничого дому “ОГО” з приводу останніх подій навколо ТОВ “ВД “ОГО” та його керівництва

Останнім часом Видавничий дім “ОГО” опинився в епіцентрі цілого ряду конфліктних ситуацій, які свідчать про активізацію післявиборчого перерозподілу політичних та медіа-ресурсів.
Так, у грудні 2004 р. до редакції газети “Рівненська газета”, її редактора Ольги Ільчук та видавця ТОВ “Видавничий дім “ОГО” було подано позов від народного депутата України (а нині — голови Рівненської облдержадміністрації) Василя Червонія щодо відшкодування моральних збитків, завданих однією з публікацій газети. Свою образу він оцінив у 50 тисяч гривень. 

Використавши по максимуму В.Данилова та підпорядковані йому медіа-ресурси у виборчій компанії, пан Червоній перейнявся пошуком доказів, що начебто ВД “ОГО” був інформаційним центром штабу В.Януковича у Західній Україні. 

20 березня 2005 р. було скоєне зухвале проникнення в один з офісів Видавничого дому “ОГО”. Не встановлені поки що зловмисники викрали сервер централізованої бухгалтерії, на якому містилась інформація про фінансово-господарську діяльність ТОВ “Видавничий дім “ОГО”. Немає сумнівів, що злодіїв цікавила саме інформація, яку можна було б використати з метою дискредитації та переслідування ТОВ “ВД “ОГО”.

25 березня в одній із місцевих газет було вміщено замовний матеріал із перемиванням кісток “донецького комсомольця” Данилова і прищепленням криміналу. Автор статті зробив цинічне припущення, начебто зухвале пограбування ТОВ “Видавничий дім “ОГО” було інспіровано, аби замісти сліди міфічних  “незаконних оборудок”. Несерйозність подібних звинувачень очевидна, адже інформація, викрадена разом із сервером, повністю продубльована на паперових та електронних носіях, які залишились у розпорядженні ТОВ “Видавничий дім “ОГО”. До того ж, згадані документи неодноразово перевірялись контролюючими органами, які не виявили серйозних порушень, що засвідчено відповідними актами перевірок.

Того ж дня на сесії обласної ради було оголошено про виключення Віктора Данилова з фракції “Наша Україна” за начебто порушення фракційної дисципліни та етики. При цьому сам В.Данилов у цей час перебував у відрядженні й про рішення фракції дізнався з засобів масової інформації.

Ланцюжок цих подій свідчить, на наш погляд, про очевидну тенденцію: посилюється боротьба за вплив на засоби масової інформації, зокрема з огляду на наближення виборів народних депутатів України та до місцевих рад 2006 року. 

Вважаємо: саме ця тенденція і зумовила нинішню кампанію з дискредитації ТОВ “Видавничий дім “ОГО” та його керівника. Ця кампанія насамперед негативно позначається на майже 15-річній діловій репутації фірми.

Про нашу обов’язковість, порядність, фаховість підходів і впливовість позицій на ринку видавництва та розповсюдження преси можна запитати в партнерів — рекламодавців, розповсюджувачів преси, зрештою сотень тисяч читачів. Про авторитетність ТОВ “Видавничий дім “ОГО” на загальноукраїнському медіа-ринку свідчить і обрання директора ВД “ОГО” Віктора Данилова віце-президентом Української асоціації видавців періодичної преси, і наші багаторічні партнерські стосунки з провідними ЗМІ та рекламними агентствами України. Зрештою, те, що саме нам доручають освоєння в нашому регіоні солідних рекламних бюджетів провідних українських торгових марок, свідчить: з Видавничим домом “ОГО” рахувались і рахуються всі, хто прагне серйозно працювати на Рівненщині.

Бізнес для нас не має політичного забарвлення, партійної приналежності. Так, у кожного з нас є власні погляди на суспільне життя. Чимало працівників ВД “ОГО” відстоювали їх на столичному Майдані в дні Помаранчевої революції. І робили це для того, щоб нині всі ми мали змогу вільно говорити і бути почутими. Щоб політики займались політикою, а ті, хто працює в бізнесі, і в медіа-бізнесі зокрема, мали змогу його успішно розвивати без тиску з боку влади і політиків. А отже — забезпечувати свій добробут  та добробут своїх сімей.

Над цим ми працюватимемо й надалі. Ми проходили не одну перевірку на міцність, пройдемо і цю.

Інф. Видавничого дому “ОГО”
3. Новини медіа-ринку України
«КоммерсантЪ» возвращается в Киев 

Газета «КоммерсантЪ» будет выходить на Украине. Пилотный номер украинского издания будет представлен 31 мая. Газета планируется 12-полосной, кроме черно-белых полос «КоммерсантЪ» будет выпускать цветные еженедельные тематические вкладки. 

Киевское издание сохранит достоинства московского, обещают в Издательском доме «КоммерсантЪ»: непредвзятость, оперативность и достоверность. Первая попытка наладить выпуск издания на Украине произошла в конце 2000 года, но проект был закрыт уже в сентябре 2001 году. На рынке говорили, что крах украинского «Коммерсанта» случился из-за того, что местные менеджеры чересчур вольно распоряжались средствами газеты, причем инвесторы украинского «Коммерсанта» – «Инфокс» и «Укртатнафта» – о манипуляциях средствами не знали и продолжали вливать деньги в СМИ. 

В газете образца 2000 года в основном публиковались те же статьи, что и в «центральном» «Коммерсанте»: на местные новости заменялись только сугубо специальные московские статьи, рассказал «Газете.Ru» руководитель регионального отдела «Коммерсанта» Андрей Гордеев. Теперь планируется выход полностью украинской версии газеты, она будет зарегистрирована как обычная ежедневная газета и выходить на русском языке, сообщил он. «В течение этого года «КоммерсантЪ» не планирует получение прибылей от своего преемника, но в будущем они, несомненно, будут», – заявил Андрей Гордеев. 

Елена ТИТОВА, „Газета.Ru” 

Появление журнала «Украина ЗА РУЛЕМ» - знаковое событие для автомобильного рынка 

В продажу вышел первый номер украинского выпуска знаменитого автомобильного журнала «За рулем». Участник проекта, группа компаний «Украинский Медиа Холдинг», называет появление журнала знаковым событием для украинских автомобилистов. 
Активный выход на рынок самого известного на постсоветском пространстве автомобильного медиабренда, по мнению холдинга, в первую очередь свидетельствует о позитивных тенденциях на национальном автомобильном рынке. По данным экспертов, рынок продажи автомобилей в Украине за последний год вырос на 27%, в то время как в России этот показатель хуже ( рост рынка за 2004 год составил 16%), а одними из лидеров рынка являются украинские автосборочные и автомобилестроительные компании. Такие цифры дают основание предполагать, что позитивная динамика будет наблюдаться и на смежных сегментах. Журнал «Украина ЗА РУЛЕМ» стал 63 медиапроектом УМХ. Издание предназначено для широкой аудитории автолюбителей, содержит большой объем информации на различные темы, полезные советы автомобилистам любого уровня. Стартовый тираж украинского выпуска – 20 тысяч экземпляров- сертифицирован Украинским Бюро Сертификации Тиражей.. Издатель «Украина ЗА РУЛЕМ» - совместное предприятие группы компаний «Украинский Медиа Холдинг» и издательского дома «За рулем» (Россия). По словам Президента группы компаний «Украинский Медиа Холдинг» Бориса Ложкина, « «За рулем» - не только раскрученная торговая марка, но и актуальный, грамотный проект, который в данный момент отвечает ожиданиям рынка». «Партнерство с лидерами – наш основной принцип», - отметил Борис Ложкин. Для справки: группа компаний «Украинский Медиа Холдинг» - международная мультимедийная компания, лидер украинского рынка СМИ. В составе холдинга – 62 проекта на рынке прессы, радио, new media. Издательский дом «За рулем» (Россия) помимо журнала «За рулем» также издает 5 профильных каталогов. Тираж журнала – 510 000 экземпляров, лидер рейтингов по читательской аудитории – более 2-х миллионов человек .

Інф. „УМХ”

Заработал официальный сайт "Евровидения-2005"

В ночь на вторник начал работу официальный сайт песенного конкурса "Евровидение-2005" - www.eurovision.ua. 

Об этом на пресс-конференции во вторник сообщила координатор веб-коммуникаций "Евровидения" Екатерина Прищепа, по словам которого на этом сайте будет размещаться официальная информация организаторов конкурса. - передает "Интерфакс-Украина". 

В частности, отдельные разделы будут посвящены правилам аккредитации средств массовой информации на освещение конкурса. На сайте также будут размещаться пресс-релизы Национальной телекомпании Украины по поводу проведения "Евровидения". В дальнейшем также планируется проведение интернет-конференций в режиме он-лайн с официальными лицами, причастными к организации и проведению конкурса. 

На сайте есть раздел с туристической информацией о Киеве - для иностранных участников и гостей конкурса. 

Интерфакс-Украина 

Поляки не вкладають гроші в українські ЗМІ через зарплату "в конвертах"

Надзвичайний і Повноважний посол Республіки Польща в Україні Марек Зюлковський вважає, що доки в Україні діятиме так звана “конвертована” система бухгалтерії в медіа, доти не можна буде серйозно говорити про залучення польських інвестицій в українські ЗМІ. (Йдеться про виплату так званої “чорної зарплати” у конвертах). 
Про це він заявив 4 квітня у Львові під час зустрічі з журналістами, повідомляє сайт "ПроЄвропа". 
Наразі, за словами посла, реально можливими є міжредакційні обміни чи стажування журналістів. Щоправда, при цьому він відзначив, що після Помаранчевої революції польські медіа починають дещо по-новому дивитись на український ринок. 
“Польські медіа в Україні є обмеженими. Існує два фактори, що стримують розвиток польських ЗМІ в Україні: це обмежений ринок реклами та система дії бухгалтерії українських медіа”, – зазначив Марек Зюлковський. 
За словами посла, порівняно з польським ринком реклами у ЗМІ, український ринок є у п´ять разів меншим. 
"ПроЄвропа" 
4. Влада і ЗМІ
Розпочалося судове слухання справи за позовом голови Рівненської ОДА В.Червонія до “Рівненської газети”

28 березня 2005р. у м. Ківерці Волинської області розпочалося слухання справи за позовом голови Рівненської ОДА до ТОВ “Видавничий дім “ОГО”, редакції “Рівненської газети” та її головного редактора О. Ільчук про спростування недостовірної інформації, захист честі та гідності й відшкодування моральної шкоди у розмірі 50 000 грн. Головуючим по справі призначено голову Ківерецького районного суду.

Нагадуємо, що справу за клопотанням представників відповідачів до Верховного Суду України перенесено з Рівненського міського суду до суду Волинської області з метою унеможливлення будь-якої форми тиску з боку місцевої влади на суд.

Окрім представників обох сторін до участі у розгляді справи було залучено Українську Асоціацію Видавців Періодичної Преси (УАВПП) як  третю особу на стороні відповідачів, яка не заявляє самостійних позовних вимог. Представник УАВПП юрист Алі Сафаров аргументував свою заяву про участь у справі тим, що УАВПП є галузевим об’єднанням видавців періодичної преси, одним із найважливіших завдань якого є захист прав та інтересів його членів у справах, які мають принципово важливе значення у сфері мас-медіа. Саме такою є ситуація протистояння між головою облдержадміністрації та Видавничим домом “ОГО”. 

Суд прийняв до уваги міркування представника та виніс ухвалу про залучення УАВПП як третьої особи на стороні відповідачів. За 4-річну історію існування Асоціації це є першим випадком, коли УАВПП самостійно вступила у справу на стороні газети –  члена Асоціації,  а відтак створено вагомий прецедент у напрямку правового захисту Асоціацією своїх членів-учасників. 

Суд також задовольнив клопотання представників відповідачів про необхідність фіксування процесу технічними засобами та про виклик свідків. Однак у клопотанні про виклик позивача до суду з метою надання ним особистих пояснень щодо характеру заподіяної моральної шкоди, було відмовлено. Суд заслухав аргументи сторін, а також допитав свідків позивача, після чого було оголошено перерву. 

Наступне слухання справи відбудеться об 11.00 у вівторок 5 квітня 2005р.
Інф. ВД “ОГО”

5. Свобода слова
«Українська прес-група» виграла у держави в Євросуді 
понад 33 з половиною тисячі євро 

Європейський суд із прав людини визнав державу Україну винною в порушенні права на свободу слова за скаргою видавця газети «День». «Українська прес-група» оскаржила вироки судів 2000 року, які визнали газету винною в завданні шкоди репутації тодішніх кандидатів на пост Президента України Петра Симоненка й Наталі Вітренко. Україна завинила тим, що чинний тоді закон дозволив винести такий вирок, і таким чином порушила статтю 10 Європейської конвенції з прав людини, повідомляє Радіо Свобода. Йдеться про дві статті Тетяни Коробової в газеті «День». 

В одній із них 1999 року, напередодні президентських виборів, авторка критично написала про Наталю Вітренко в традиційному для себе стилі – наприклад, описуючи, як «…наша Наташа лупцює депутата, покладеного на підлогу кулаками Марченка, і при цьому біжить не викликати санітарів, а, навпаки, голосувати за прогресивний соціалізм…». В іншій статті коментатор у схожому стилі проїхалася по іншому кандидатові на президента, Петрові Симоненку – ще й передбачила, що «Петро Миколайович знову, напевно, на газету «День» образиться». 

Обидва герої статей подали на газету до суду і повністю або частково виграли справи. Адвокат видавця газети «День», «Української прес-групи», Дмитро Кутах пояснив мотиви своїх клієнтів: «Справа в тому, що рішення українських судів щодо цих двох статей Тетяни Коробової, як ми вважали, незаконні й не відповідають демократичним засадам, під якими підписалася Україна, оскільки в цих судових рішеннях було покарано, я б так сказав, критичні оцінки». Річ у тім, що тодішній український закон не розрізняв факти й оціночні судження. Цивільний кодекс України знав лише «відомості» й передбачав, що той, хто поширив оскаржувану інформацію, мусив її довести. Таким чином, визнав нині Європейський суд із прав людини, саме українське законодавство зумовило те, що зазнало втручання право на свободу висловлювання. 

Адвокат Дмитро Кутах уважає справу суто політичною: «Особливістю цієї справи є та обставина, що об’єктом критичних висловлювань були кандидати на президента України. Ми в своїх документах зазначали, що оцінка особистих і ділових якостей кандидата є суттю президентських виборів». 

Тим часом Європейський суд із прав людини дійшов висновку, що обидві статті, про які йдеться, містили саме оціночні судження, вжиті в контексті політичної риторики, які не потребують доведення. Суд звернув увагу, що обидві статті містили критику двох політичних діячів, висловлену різкою, полемічною, саркастичною мовою. Немає сумніву, мовиться в прес-релізі Суду, що позивачі були ображені й, можливо, і вражені. Але, звернув увагу Європейський суд із прав людини, обираючи свій фах, ці політики самі відкрили себе твердій критиці й ретельному спостереженню, і з цим тягарем мусять погоджуватися політичні діячі в демократичних країнах. 

Відтак Україна має відшкодувати «Українській прес-групі» понад 33 з половиною тисячі євро. Якщо вирок суду не буде оскаржено, він набуде чинності щонайбільше через три місяці. 

ProUa 

Кримські суди уважніше ставляться до позовів, де фігурують ЗМІ, - редактор

31 березня феодосійська газета "Кафа" виграла суд за позовом приватної особи. Судовий процес тривав із середини 2003 року. Приводом для позову стала вимога приватної особи про спростування опублікованої виданням інформації. 
Редактор Ірина Прокопюк розповіла ІМІ, що тоді вони опублікували у газеті матеріал, привсячений рейду представників міськвиконкому курортною зоною міста для виявлення нелегальних торгівців. За цим фактом журналісти опублікували матеріал, подавши дві точки зору: представників місквиконкому та нелегального підприємця. Останній звернувся до газети з вимогою спростувати інформацію, надану виконкомом щодо того, що він, як інвалід, також повинен мати відповідні документи для здійснення торгівлі. 
Ірина Прокопюк пояснила, що таких позовів до газети останні часом було декілька і всі їх газета виграла. Останній же розглядався в основному у світлі ст.302 Цивільного Кодексу України, де йдеться, що журналіст, який отримав інформацію від посадової особи під час виконання нею свої обов"язків може не її неперевіряти, оскільки вважається достовірною. 
Позивач вимагав від газети відшкодування моральної шкоди у розмірі 10 тисяч гривень. За словами редактора, це досить велиа сума для газети. Вона констатувала, що останнім часом судді стали дуже грамотно підходити до справ, у яких фігурують засоби масової інформації. Вона додала, що цього разу навіть не залучала адвокатів для захисту. 
ІМІ
Мустафін: СДПУ(О)буде воювати зі ЗМІ
19 з'їзд СДПУ(о)ухвалив рішення про перехід партії в опозицію, а також розповсюдив заяву стосовно ситуації у ЗМІ.

Медведчук розкритикував організаційні мас-медіа, сказавши, що "бойовий листок виключно для своїх членів має відійти у минуле", і дав доручення місцевим журналістам-есдекам писати фейлетонами і памфлетами.

Як пише далі Українська правда, тему мас-медіа Медведчук підняв не випадково – після революції партією остаточно втрачено контроль над новинами двох національних каналів – УТ-1 і 1+1. На ТЕТі новин немає, а на "Інтері" хоч і спостерігається спроба повернення темників, але цього разу, схоже, вона буде придушена самими журналістами.

Тему з обрізаними повноваженнями впливу СДПУ(о) на ЗМІ несвідомо підхопили й інші учасники з'їзду. Жінка з Тернополя обурено розповіла, що в місцевій газеті на одній шпальті надрукували гарну статтю про СДПУ(о) і тут же поруч погану. "Скажіть, ну як це сприймається народом?!", - запитала вона. "Це демократія!", - відповів хтось із залу, а Медведчук жестом підтримав цю відповідь, розповідає "Українська правда".

Але насправді через п'ять секунд ця жінка себе видала. "Уявляєте, в яку б газету ми не зверталися, розцінки за розміщення матеріалів у 10 разів вищі, ніж для будь-кого іншого! У десять разів! І незалежно, про якусь корисну акцію ця стаття чи ні..."

Відчув проблеми і керівник севастопольського відділення партії. Він побажав, "щоб у кожному регіоні ми мали свій "Інтер". Власник "Інтеру" Плужніков зробив вигляд, що не зрозумів, що його звинуватили у використанні каналу для потреб партії.

Але з цим не погодився Кравчук. "Та ну ви шо! Цей чоловік просто так образно висловився. Він не дивиться зараз "Інтеру" і не знає, що він уже мало чим відрізняється від "1+1". Але найкраще за всіх працює "5 канал" – вони найповніше розказали про наш мітинг на захист "Динамо", - прокоментував Кравчук спеціально для "Української правди" цей ганебний натяк.

Мустафін, якого обрали заступником Медведчука, сказав, що у відносинах зі ЗМІ "зараз партія у найгіршому стані". "В журналістському середовищі абревіатура СДПУ(о) асоціюється зі словом темник", - заявив Мустафін, який, до речі, за часів Кучми говорив, що ніколи темників не бачив, коментує УП.

"Не викликають довіри слова, що як партія СДПУ(о) до цього не має відношення. Бо партія і партійне керівництво не зупиняло це. І ті, хто запроваджували цензуру, часто прикривалися ім'ям партії. І вищі керівники СДПУ(о) – я також визнаю свою провину – не давало їм відсіч... , ми Боюся, що в 2006 замість того, щоб розповідати про наші перевагибудемо воювати зі ЗМІ", - трагічно підсумував Мустафін.

Все це, щоправда, не завадило Мустафіну успішно стати заступником Медведчука. Він навіть підготував заяву СДПУ(о) про цензуру, яку також одноголосно ухвалив з'їзд на чолі з Медведчуком. У документі крім наїзду на нову владу було також два абзаци самокритики – і знову з анонімними зворотами.

УП
6. Новини медіа-ринку Росії

Журнал «Огонек» сменил формат
4 апреля 2005 года ИД «ОВА-ПРЕСС», выпускающий «Огонек», объявил о выходе журнала в новом формате. Журнал сохранил свой фирменный логотип и название, при этом изменились концепция, состав рубрик, а также дизайн журнала, - пишет "Корпункт", со ссылкой на сайт "Секрет фирмы".
Как сообщается, сохранив за «Огоньком» основные черты традиционного фирменного стиля, издательская команда внесла изменения в принципы формирования контента, а также скорректировала формат журнала, существенно расширив его иллюстративные возможности. Специально для обновленного «Огонька» была заказана и разработана новая шрифтовая гарнитура. Весь перезапуск был осуществлен в так называемом режиме реального времени: корректировка рубрик и макета проходила без остановки выпуска самого журнала.

Представитель акционера ИД «ОВА-ПРЕСС», известный медиаинвестор Питер Герви доволен изменениями в журнале и считает, что "перезапуск «Огонька» показал, что в журнал пришла команда профессионалов, способных эффективно использовать традиции общенационального еженедельника в условиях современного медиарынка".

В соответствии с новым форматом, «Огонек» расширил и кардинально видоизменил раздел о новостях недели. Он занял первую четверть журнала и носит название «Для начала». Центральная рубрика — тема номера — получила название «Для ума» и состоит из трех материалов (обзорно-аналитическая статья, интервью с экспертом, тематический репортаж). Также в «Огоньке» появился большой раздел полезной информации — «Для жизни». Практические советы в нем дает и сама редакция журнала, и приглашенные эксперты в разных областях. Отдельная рубрика журнала посвящена рецензиям на свежие фильмы, книги, диски.

Главный редактор «Огонька» Влад Вдовин прокомментировал перемены так: "Мы не могли позволить старейшему российскому журналу тихо доживать свой век, держась на плаву за счет славного имени. Нам дороги все наши читатели, но мы хотим обрести актуальность и для нового поколения".

Отмечается, что "изменения в журнале нацелены на привлечение новой аудитории возрасте от 25 до 40 лет. Ее представители принадлежат к наиболее динамичной части общества с широким кругом интересов. Они ориентированы на карьеру, на благосостояние и здоровье своей семьи. Это активные потребители с уровнем дохода выше среднего. При этом аудитория «Огонька» образована, интересуется литературой, искусством, наукой".

Выход «Огонька» в новом формате ИД «ОВА-ПРЕСС» поддержится активным продвижением журнала. В апреле 2005 года запланирован ряд BTL-мероприятий, рассчитанных на знакомство целевой аудитории с журналом. В сентябре 2005 года пройдет масштабная рекламная кампания с использованием ведущих TV каналов и радиостанций, наружной рекламы и интернет-ресурсов. Журнал примет участие в наиболее значимых событиях на правах информационного спонсора.

Официальная презентация нового формата компаниям-партнерам и потенциальным рекламодателям запланирована на вторую половину апреля.

Корпункт

«КоммерсантЪ» инициирует суд против «Альфа-банка» в Страсбурге 

Издательский дом «КоммерсантЪ» на следующей неделе начнет подготовку жалобы в президиум Высшего aрбитражного суда и Европейский суд по правам человека по поводу иска к газете со стороны «Альфа-банка». Об этом сообщил во вторник руководитель юридической службы издательского «КоммерсантЪ» Георгий Иванов. 

Ранее федеральный арбитражный суд по жалобе «Коммерсанта» принял решение уменьшить сумму его выплаты «Альфа-банку» с более чем 300 млн до 30 млн рублей. «Параллельно с подготовкой надзорной жалобы «КоммерсантЪ» начнет готовить жалобу в Европейский суд по правам человека, – сообщил Иванов. – Мы уже наняли английского адвоката, чтобы он вместе с российскими коллегами работал над этим».

Интерфакс

Из 24 лучших экономических СМИ России больше половины – 
из провинции 

Из 24 лауреатов Всероссийского конкурса журналистов “Экономическое возрождение России” 14 – представители провинциальной прессы. 

Московскую экономическую журналистику представляли в четверг на торжественной церемонии награждения в Центре Международной торговли журналы “Эксперт” и “Российский налоговый курьер”, информагентство “Альянс-Медиа”, программа “Деловая Москва” телеканала ТВЦ, журналисты “Радио России”, газет “Гудок” и “Экономика и жизнь”, двух информагентств.
Из региональных СМИ, кроме Уральского регионального информационного центра “ИТАР-ТАСС-Урал”, лауреатами стали издания и журналисты из Санкт-Петербурга, Казани, Красноярска, Курска, Омска, Пензы, Ростова-на-Дону, Сыктывкара, Тюмени, а также из ЯНАО, Ставропольского края и Белгородской области.
Председатель Торгово-Промышленной Палаты Евгений Примаков рассказал, что Михаил Фрадков отпустил его с заседания Правительства РФ на Торжественную церемонию после того, как Примаков обратился к нему с просьбой уйти для награждения журналистов. Слово “журналисты” по словам Евгения Максимовича, стало ключевым, - премьер-министр понял важность как фигурантов, так и события. И вообще журналистики.
Председатель Совета Федерации Сергей Миронов сказал в послании к лауреатам, что границы между региональным и федеральным СМИ становятся все менее заметными. Региональные журналисты на федеральном поле, в том числе экономическом, работают год от года не менее профессионально своих столичных коллег. Это же показывают ежегодные церемонии награждения ТЭФИ – “провинциалов” в числе номинантов и победителей становится все больше.
К дипломам лауреаты получили подарки, соответствующие уровню темы, в которой они специализируются. Как сообщила сегодня в интервью корр.ИТАР-ТАСС исполнительный директор конкурса Наталья Бабенко, победителям вручены три дорогостоящих теплоходных тура из Москвы в Санкт-Петербург, три поездки в Японию на Всемирную выставку “Экспо-2005”, 13 комплектов домашних кинотеатров, два дорогих косметических набора, автомобили ВАЗ-2110, ВАЗ-2104 и “Ока”. Также вручены три путевки на курорты Краснодарского края и даже теплоходный тур на остров Соловки.
“ИТАР-ТАСС-Урал” получил поездку в Японию.

ИТАР-ТАСС
7. Новини світового медіа-ринку
Los Angeles Times та Wall Street Journal отримли чотири Пулітцерівських премії

Цього року найбільше Пулітцеівських премій отримали жуналісти американських газет Los Angeles Times та Wall Street Journal. По дві - перша в номінації "за служіння суспільству" за серію викривальних матеріалів про медичні проблеми та расову дискримінацію у великих громадських лікарнях, а також за серію репортажів з північноосетинського Бєслану та матеріалів про російську економіку у номінції "міжнародний репортаж". 
Wall Street Journal - за репортж про людину, яка вилікуваася від раку та з рецензії н кінофільми. 
New York Times переміг у ктегорії "національний репортаж" - про корпоративні приховування відповідальності за аварії на залізничних преїздах, що були визнані кращими. 
Найкращим журналістським розслідуванням визнано статті авторів з провінційних видань Willamette Week и Star-Ledger, які розповіли про сексуальні пригоди колишніх губернторів штатів Орегон та Нью-Джерсі. 
Associated Press отримав премію за серію з 12 фоторафій про криваві бої на вулицях міст Іраку, у номінації "фотографія номера" переміг фотокор San Francisco Chronicle Денні Фитцмауріс, що зробив серію знімків про порненого у боях іркського хлопчик Салєха Халафа. 
ІМІ за матеріалами російских ЗМІ 

На немецких вокзалах появились мобильные газетчики   

Немецкие железные дороги (DB) ввели на девяти своих вокзалах новый сервис – мобильных газетчиков.   

Сервис предназначен для тех пассажиров, у которых есть всего несколько минут для пересадки с поезда на поезд, и которые не успевают за это время добежать с платформы до вокзала, где расположены стационарные киоски, и обратно, говорится в заявлении DB. Газетчики, у которых будут тележки с набором свежих газет и журналов, расположатся преимущественно на тех платформах, где производится быстрая пересадка с одного поезда на другой, стоящий с другой стороны платформы, а также в тех местах вокзалов, где наиболее велик поток пересаживающихся пассажиров. 

Сервис введен пока в тестовом режиме на девяти вокзалах: Ганновера, Мангейма, Касселя, Штутгарта, Франкфурта-на-Майне, Дюссельдорфа, Нюрнберга, а также двух главных берлинских – Остбанхоф и Цоо. В случае успеха новый сервис будет распространен на другие крупные вокзалы.
Korpunkt.ru 

Медіа-аналітик
Вікторія Єрменчук, володарка Гран-прі конкурсу „Медіа про Медіа”: 
„Я просто вибагливий глядач з розвиненим імунітетом до телевізійного напівфабрикату”

Щорічний конкурс „Медіа про Медіа” був заснований Центром медіареформ за підтримки уряду Великобританії. У конкурсі беруть участь ті журналісти, які присвячують свої матеріали проблематиці мас-медіа, коментують і аналізують діяльність українських ЗМІ, їхній вплив на розвиток нашого суспільства.

Цього року Гран-прі конкурсу отримала журналістка „Газети по-київськи” Вікторія Єрменчук. Варто зазначити, що головний приз потрапляє в редакційну колекцію цього відносно молодого київського видання вже другий рік поспіль. Сама ж Вікторія крім головної нагороди, яку вона отримала за цикл матеріалів у рубриці „Телемайстер”, зібрала ще врожай інших призів – друге місце в номінації „Найкраща публіцистична газетна стаття” та перше місце в номінації „Найкраща газетна інформація”. Про роботу над рубрикою „Телемайстер”, українське телебачення та вітчизняну пресу Вікторію Єрменчук розпитує журналіст Владислав Журба (УАВПП).

– Як Ви сприйняли звістку про свою перемогу в конкурсі „Медіа про Медіа”? Чи очікували на такий результат?

– Думаю, після того, як оголосили, що гран-прі випало саме мені, на моєму обличчі все читалося друкованими літерами у верхньому регістрі набору. На перемогу я, м’яко кажучи, не чекала. Це все одно, що ви розраховуєте на безкоштовну путівку у піонертабір “Веселі дубки”, а замість неї вас нагороджують круїзом навколо світу. Власне, ще прочитавши список фіналістів, де поруч із моїм прізвищем значилися прізвища Кіпіані та Соболєва, надії на перемогу з мiзків було евакуйовано. Як виявилось, даремно.

Я взагалі дещо скептично ставлюся до конкурсів, де остаточний вердикт  є середнім арифметичним суб’єктивних оцінок журі. Погодьтесь, ярлики на кшталт “гарний стиль” чи “гостре перо”  – суб’єктивні категорії оцінки. Те, що для одного “красне письменство”, те інший ладен був би вирубати сокирою. Вердикт творчих конкурсів – це не підсумок гри у шахи, де завжди очевидно: у кого менше матів – той і переміг. Це річ більш ситуативна й непередбачувана. Проте, маю визнати, що журі конкурсу “Медіа про медіа”: а) не надає переваги брендовим журналістським іменам, ставлячи усіх конкурсантів у рівні умови; б) оцінює творчість конкурсантів загальним мірилом, без поправок на статус, вік чи вже набуті лаври. Я, до речі, була наймолодшим призером минулорічного конкурсу і, здається, цього року теж. 
– Як зародилася ідея рубрики „Телемайстер”? Хто був її автором?

– На жаль, коли “Газета...” перебувала у стадії полог концепції самого видання і його основних рубрик, я у ній ще не працювала. Єдине, що можу зазначити, ідея телерубрики з часом трансформувалась. Якщо раніше вона тяжіла до більш розважальних жанрів, то зараз “подорослішала”. 

– Вашими конкурентами на здобуття нагород були досить відомі й професійні журналісти – Вахтанг Кіпіані, Єгор Соболєв, – до того ж вони безпосередньо пов’язані з телебаченням. Як Ви гадаєте, чому премія дісталася саме Вам, працівникові преси, що пише про телебачення?

– Деякою мірою, для мене це загадка. Часто, довго працюючи у одній царині, трапляється так, що за деревами перестаєш бачити ліс. Велике краще бачиться здалеку. Власне, історично склалося, що телебачення і преса входять у природній симбіоз і наче віддзеркалюють одне одного. Етику цього віддзеркалення сформульовано у російському прислів’ї “Нечего на зеркало пенять, коли рожа крива”. Мабуть, журі конкурсу зійшлося на тому, що на телеявища та телетенденції я “пеняю” адекватно їх кривизні.  Вважаю, що сама журналістика – це такий собі еквівалент “буддійського дзеркала”, яке відображає дійсність без домішків суб’єктивного погляду. Саме тому, в циклі моїх матеріалів, що було подано на конкурс, превалювали інтерв’ю з людьми компетентними і цікавими. Одним з яких, до речі, було інтерв’ю з Кіпіані. Інша річ, що питання, які задавалися цим людям, були не з стандартного пулу “публічних” (хто, з ким, як т.д.). Вони стосувались проблемних сторін ТБ, були цікавими мені, і, думаю, інтерв’юйованому. Можливо, це дозволило створити кінцевий продукт, який зацікавив членів журі. 

– „Газета по-киевски” вже другий раз поспіль бере Гран-прі конкурсу. Можна сказати, що це справжнє визнання високого рівня не лише окремих журналістів, а й самої газети. У чому криється, на Вашу думку, секрет такого успіху цього видання? 

– Використовуючи ветеринарну термінологію, “Газета...” тримає ніс за вітром і при цьому ніс у неї залишається вологим, що, як відомо, є ознакою здоров’я. Думаю, секрет у тому, що весь колектив згоден із нашим шеф-редактором, який переконаний, що ми робимо унікальне і безпрецедентне столичне видання високого ґатунку. 

– Які цікаві грані світу телебачення Ви хотіли відкрити чи продемонструвати для читачів,  під час роботи над матеріалами для рубрики „Телемайстер”?

– Хотілося б викликати у читача відчуття дотичності до тих процесів, якими зараз живе телебачення. Якщо хочете, створити відчуття певної інтерактивності. Вважаю, що недаремно  виникла мода на різні реаліті-шоу, телефонні голосуванні у прямому ефірі та інтерактивні ігри. Це спроба телебачення дати відповідь Інтернету. Проте подібні спроби будуть приречені на провал, якщо не зміниться сама сутність глядача. Інтернет-користувач активний, він може впливати на розвиток Інтернет-суспільства, з будь-якого приводу у будь-який момент виказуючи свою точку зору. Телеглядач пасивний за своєю суттю. Тому свою роботою мені хотілося б зорганізувати певний зворотній зв’язок, канал для спілкування між виробниками та споживачами телебачення. 

– Коли я читав Ваші статті та інтерв’ю, у мене склалося враження, що Ви незадоволені українським телебаченням. Чи відповідає моя думка  дійсності?

– У нас доволі розвелося критиканів і критикес, які відклячуючи мізинчик, сьорбають дешеву каву на своїх незатишних кухнях і базграють нищівні статейки з приводу і без. Я б не хотіла виглядати одною із. Я не проваджу заангажований фейс-контроль нашого телебачення, я просто вибагливий глядач з розвиненим імунітетом до телевізійного напівфабрикату. Один з моїх респондентів досить влучно охарактеризував наше ТБ, сказавши про нього так: “Українське ТБ – це провінціалка, яка інколи буває у Білокам’яній, щоб перейняти столичну моду ринку на Лужниках, та марить вийти заміж за москвича”. Мається на увазі, що крім московського телебачення, є більш прийнятні, високі та адаптовані під нас орієнтири у розвитку телебачення.  Проте, не треба нехтувати і російською практикою. Наші телемитці часто балансують на грані між комплексом неповноцінності та манією величі. Коли російський кінодокументаліст із всесвітньо відомим ім’ям приносить свою роботу на канал, він не крутитиме дулі у кишені, коли його попросять матеріал “докрутити”. Натомість він буде “докручувати” свою роботу  і два, і шість разів. Коли з аналогічним проханням  звернуться до українського митця, він грюкне дверима, плюне з плеча і піде шукати колектив однодумців, що замість самовдосконалення практикуються на фігурному в’язанні дуль на адресу “темного” шефа.

– Який з усієї низки Ваших матеріалів для рубрики, на Ваш власний погляд, виявився найбільш вдалим?

– Найбільш вдалий, сподіваюсь, буде той, що поки ще не відстуканий на клавіатурі і у вигляді ембріональної ідеї ще виношується у голові. 

– Для своїх інтерв’ю Ви запрошували дуже різних людей – Михайло Френкель, Юрій Макаров, Олександр Цекало. За яким принципом Ви відбирали гостей?

– За принципом добору частин одного великого телевізійного пазла. Впевнена, якщо ви бажаєте дізнатися все про стан сучасної медицини – розпитайте про неї і й доктора медичних наук, і у рядового терапевта, і у санітарки, що ставить клізми. Якщо ви хочете приготувати справжнє “Олівьє”, не дай бог вам забути якийсь інгредієнт – отримаєте безнадійно зіпсований смак. Якщо прагнете зрозуміти, чим і як насправді живе ТБ, спілкуйтесь і з його представниками, і з людьми дотичними. У “Телемайстер” потрапляли і декоратори, і гримери, і персони нон-грата для телебачення, і персони, що є обличчями каналів. 

– Чи траплялися у Вас якісь цікаві несподіванки або казуси під час бесід з Вашими гістьми?

–  Пам’ятаю своє перше інтерв’ю на телевізійну тематику. Дмитро Кисельов, якого зараз прийнято називати “обдарованим інформаційним іудою”, тоді справив на мене незабутнє враження. “Маресьєв” – думала я, вже ідучи з інтерв’ю. “Канешно. Звєзда... Ну як тут не запізнитись на півгодини” – розчарувалась я, коли прийшовши на канал, де ми домовились про інтерв’ю мені повідомили, що Дмитро запізнюється. Тотальна зміна у моєму світогляді відбулася за якусь годину розмови з Дмитром. Річ у тім, що Дмитро, який живе під Києвом, прокидається щоранку о шостій, щоб або проскакати верхи на власному коні, або погасати на мотоциклі по засніжених лісних стежинах-закарлючках. У цей день під час крутого мотовіражу Дмитро у поворот не вписався. Скалічив ногу, порвав зв’язки. Саме у такий момент хочеться давати інтерв’ю, чи не так? Але Дмитро, лише заїхав до лікаря, щоб загіпсувати ногу. І на милицях приїхав на канал. І інтерв’ю дав. І навіть не скривився. А через годину поїхав на серйозну операцію на зв’язках. 
– Якщо узагальнити все, що Ви висвітлювали в рубриці, то чого ж таки бракує вітчизняному телебаченню?

- 1) кадрів, 2)професіоналізму у цих кадрів, 3) високого рівня у професіоналізму у цих кадрів, 4) глядача-гурмана, який би не ковтав той “черговий обід”, який йому приготували на телевізійній кухні, запиваючи його компотом реклами, а вимагав більшого.  

– Як Ви оцінюєте сучасний стан української преси?

– З одного боку наша преса прагне до західного взірця журналістики, журналістики факту, яка зводиться до констатації “хто, де, що, коли”, без домішок суб’єктивізму. З іншого – вона погрузла у інформуванні, забарвленому особистим ставленням журналіста до проблеми. От і виходить, що одна нога української преси уже занесена для кроку у західні стандарти журналістики, інша – загрузла у вітчизняних стандартах, а те, що знаходиться посередині, зависло на проваллям.  Власне, ми, наче намагаємось чужому научатись й свого не цуратись, проте на виході це прагнення здебільшого дає такий же результат, який був, якби Василиса Прекрасна вийшла заміж за Івана Дурня і стала б Василисою Дурень. 

З торбами попідтинню чи на «білому коні» — в медіамагнати?

Після зміни політичної ситуації в країні знов активізувалися дискусії про роздержавлення ЗМІ (див., наприклад, «День» за 11.03.2005). Але бойкот процесу роздержавлення низової преси може бути спричинений елементарним небажанням районних журналістів узяти на власні плечі всю повноту відповідальності за подальшу долю своїх газет. Ще б пак! Допоки районки мають статус комунальних (державних) видань, сяка-така підтримка з боку місцевої влади, яка є співзасновниками подібних видань, гарантована. 

Та й чи готові районки до трансформацій? Взяти, наприклад, рекламу. Розпочну з «крамольної» думки: більшість районних газетярів (у тому числі й частина моєї команди), за совдепівською звичкою, зарплату отримує, а не заробляє, як то має бути. Якщо, приміром, місячний бюджет редакції складає 12 тис. грн., то її працівники повинні втлумачити собі в голову, що всі разом вони повинні щодня заробляти по 500 гривень — не більше й не менше. І коли хтось зароблятиме за день, скажімо, не всю, а лише половину розподіленої на нього частки суми, то ця людина, яка працювала упівсили протягом 24 робочих днів, відповідно й заробить із своєї зарплати половину, а не отримає її в повному обсязі, як то було раніше. 

Якщо не сьогодні-завтра «вдарить грім», і Кабмін видасть постанову про роздержавлення, а Верховна Рада хутко її ухвалить, райради та райдержадміністрації відійдуть від участі у фінансуванні газет, то чухання потилиць на предмет — займатися чи не займатися рекламою — для районок буде подібне вироку. Частина з них однозначно загине. Їх місце займуть нові, більш динамічні видання. Вони будуть друкувати багато реклами, порад, довідок, розкладів руху транспорту, додаватимуть до цього дещицю інформації — і їм вистачить буквально 6—10 місяців, щоб заткнути за пояс, а то й «з’їсти» офіційну районну газету з її роздутим штатом, невмінням займатися маркетингом газетного ринку та заробляти гроші, слідкувати за тенденціями розвитку ЗМІ і просто — небажанням бути сучасними. 

Як повідомив начальник управління у справах преси та інформації Черкаської облдержадмінстрації Микола Костецький, із 20 комунальних районих (міськрайонних) газет краю, за підсумками 2004 року, лише 7 мали надходжень від реклами більше 50 тис. грн., що складало в середньому майже половину бюджетів вище вказаних газет. 

Звичайно, фінансовій моделі, що її опанувала черкаська «чудова сімка», далеко до західних, при яких частка від реклами складає близько 80% бюджету періодичних видань, однак 40—45% — це вже щось. Але навряд чи зможуть «в’їхати на білому коні» у місцеві медіамагнати відразу після роздержавлення навіть перші сім газет. А інші районки Черкащини — і поготів. Для них ризик бути накритими хвилею жорсткої конкуренції вельми високий. 

Вони вже йдуть, ці нові газети — лаконічніші, агресивніші, діловитіші. Вони не клянчать у влади дотацій. Вони знають, як заробляти гроші. Вони вміють це робити. У тому ж самому екс-шахтарському містечку Ватутіному близько року виходить приватна газета «Все про все» і вже має разового тиражу 3000 примірників (!). На її тлі «Місто робітниче» зі своїми 600 примірниками просто відпочиває. Рецепт? Реклама, приватні оголошення, програма ТБ, корисні поради, вряди- годи — містечкові історії. Тираж — на середньообласному рівні, відчутні прибутки з реклами, приватних оголошень, роздрібної торгівлі, з передплати — і все це за рік! Разом із «Все про все» вищий пілотаж у царині комерційного газетовидання показує вже третій рік поспіль «Пропозиція» із Шполи. 

Нові газети не вигадують колеса, не шпигують читача інформацією три-, чотири-, п’ятиденної давності, не вдають із себе великих публіцистів, не пишуть глибокодумних матеріалів на копил «Із сесії районної ради», не роздимають штатів. Їх структури компактні — 2-3 особи, вони дають читачеві саме те, чого той хоче. Це ремесло. Це щоденне (чи щотижневе) «виточування деталі». Але ця деталь ліквідна. Вона продається, вона користується попитом. За неї, кінець кінцем, люди платять реальні гроші. Ні, вони ще не на коні, ці нові газети. Але якщо вони прожили рік, два, три — то виживуть і надалі. Вони прорвуться. А традиційні районки? Невже таки — з торбиною попідтинню? 

КОМЕНТАРI 

Станіслав ЖУРИЛО, головний редактор обласної приватної газети «Вечірні Черкаси»: 

— Районки були, є і, без сумніву, будуть. Але, можливо, не ті. Найперше, нові районки після роздержавлення позбудуться зайвого штату. Три універсальні співробітники — ідеальний формат для подібних газет. Реклама — невід’ємна частина функціонування низової преси. Хто не займатиметься рекламою і не доведе її частку в бюджеті бодай до 25% — приречений на вимирання. На зміну редакторам, які люблять попишатися на всіляких зібраннях, написати про нікому не потрібний захід пишну статтю, прийдуть жорсткі й раціональні менеджери. Журналісти писатимуть не про те, що цікаво їм самим, а про те, що цікаво читачам. Так є в усіх західних країнах. Так було зовсім недавно у Польщі. Так буде незабаром і в нас. 

Микола КОСТЕЦЬКИЙ, начальник управління у справах преси та інформації Черкаської облдержадміністрації: 

— Думаю, зв’язка «влада—преса» у випадку роздержавлення, можливо, подекуди буде порушена, та в більшості своїй залишиться робочою. Як не крути, а тим же райрадам, міськрадам чи райдержадміністраціям важко обійтися без газет нині, й не менш складно буде в майбутньому. Повідомлення, оголошення, інтерв’ю, статті, звіти від них — гадаєте, все це кане в Лету? Не думаю. Просто стосунки набудуть партнерського характеру, а не будуватимуться , як раніше, за принципом «начальник — підлеглий». Наразі більшість газет активно укладає з місцевими радами та адміністраціями договори на грошове відшкодування за висвітлення в ЗМІ їх діяльності. Влада пристає на пропозиції редакцій. У договорах прописуються конкретні розцінки за конкретну газетну площу. Якщо так, то невдовзі відпадуть питання, хто кому прислуговується, хто кого тримає на короткому повідцю тощо. Надрукував у газеті статтю — редакція обрахувала її за домовленим тарифом — плати гроші. 

На мою думку, складніше буде з приміщеннями, що їх займають редакції. Після роздержавлення приватизація будівель можлива, як тлумачить закон, лише двома шляхами: або акціонуванням, або продажем на аукціоні. Навряд чи районкам це буде під силу. Тут вони, дійсно, можуть опинитися на вулиці. Адже приміщення — це база, основа. Тому доречним був би третій шлях: передати приміщення редакціям безкоштовно, або дозволити редакційним колективам викуп за пільговою ціною чи розстрочкою на тривалий термін. До глибинки, до найвіддаленішого села центральних та областних газет доходить дуже й дуже мало. Сюди дістають лише районки. Не шанувати їх, роздержавити й кинути напризволяще — гріх. Нова влада тут не повинна допустити помилки. 

Людмила МОРЕНКО, головний редактор газети «Надросся», м. Корсунь-Шевченківський: 

— Думаю, в медіа-магнати, навіть місцевого масштабу, нам, районним журналістам, ще рано. Однак готуватися до роздержавлення газет, а не сидіти, склавши руки, ми просто зобов’язані. І способів тут не так уже й багато, один-два, та й годі. Найголовніший із них — реклама. Хочемо ми, чи не хочемо, а життя змушує газетярів займатися рекламою. Штучно створювати при райгазетах рекламні відділи чи навіть рекламні агенства, гадаю, передчасно. Достатньо одностайної настроєності колективу. Звісно, створити її зобов’язаний, насамперед, редактор. У нашому колективі така настроєність є. Рекламою займаються всі журналісти. Видаємо спеціальні шпальти, пишемо іміджеві матеріали. Для столичних газет це, можливо, очевидні речі. А для нас — відкриття світу. Зате як приємно сісти й порахувати гроші, зароблені власними руками. Торік ми отримали від реклами майже 90 тис. грн. У той час як у 1999 р. було якихось неповних 12 тис. грн. Крім рекламного «приросту» маємо непоганий разовий тираж — майже 4000 примірників, і він, до речі, щомісяця зростає. Нам хоч і страшно пускатися в самостійне плавання, але ми не збираємося йти на дно. Хто активно працюватиме руками, пером, головою — той випливе й займе своє місце під сонцем. 

„День” 

Медіа-спец

Как оформление обложки влияет на продажи издания в рознице 

Обложка – один из важнейших инструментов издателя в продвижении журнала или газеты в рознице. Готовя выпуск очередного номера, издатель всегда задается вопросом: понравится ли решение обложки постоянным читателям, сможет ли привлечь новых?.. «Курьер» решил выяснить, каким образом оформление обложки влияет на продажи издания в рознице. Этот вопрос мы задали российским распространителям и издателям и получили очень интересные ответы. 

[image: image2.png]



Как оформление обложки влияет на продажи издания в рознице? 

  

Петр Вашин, директор по развитию компании «Центры оптовых продаж»: 

– Конечно, качество оформления обложки имеет значение для успеха издания, но гораздо в меньшей степени, чем его содержание. Серьезно повлиять на решение читателя о покупке обложка журнала может только в том случае, когда человек совершает импульсную покупку или речь идет о новом или незнакомом издании. Например, покупатель не нашел свой привычный журнал и хочет купить другое издание из той же тематики – в таком случае обложка может сыграть решающую роль. Обложка фактически является упаковкой для товара, а ориентируется на упаковку человек только тогда, когда не имеет точных сведений о самом товаре. 

  

Алексей Волин, президент Издательского дома Родионова: 

– С точки зрения товарной привлекательности, обложке необходимо выделяться из того многообразия, что предлагают конкуренты. Она должна быть броской и провокационной и при этом не содержать отталкивающих цветовых сочетаний. 

С тех пор как Издательский дом Родионова вплотную занялся разработкой конкурентоспособных обложек, продажи наших журналов выросли на 15-20%. Думаю, 10-15% из них смело можно отнести на счет редизайна внешнего вида изданий. 

Вообще обложки у нас творятся коллективно, над ними работают и дизайнеры, и редакторы, и журналисты. Перед ними была поставлена задача – для каждого журнала создать провокационно-привлекательную обложку. На данный момент окончательно эта задача решена в журнале «Профиль». 

  

Наталья Бурлаченко, коммерческий директор компании по распространению печатной продукции «АРИА-АиФ»: 

– Если издатель воспринимает обложку как отдельный инструмент продвижения своего проекта, это всегда положительно сказывается на продажах. 

Продажи каждого номера, будь то глянцевый, массовый или деловой журнал, существенно зависят от оформления обложки – от того, кто на ней изображен, насколько она выделяется среди других изданий. Большое значение имеет цветовое решение обложки. Для женских изданий очень нежелателен черный фон и темный логотип – только светлые, мягкие тона, которые хорошо воспринимаются женской аудиторией. Изобразительное решение обложки таких изданий не должно быть агрессивным. 

Многое зависит от расположения логотипа. Его место – в левом верхнем углу, чтобы читатель смог его легко обнаружить на стеллаже или прилавке. Кроме того, издатель должен помнить, что обложки не любят старых людей, персонами номера должны быть молодые и популярные люди. И ни в коем случае нельзя главное действующее лицо смещать вниз от центра. 

Все эти выводы основаны на мониторингах, которые мы проводим по газетам и журналам «АиФ» и по заказу других издательств. Мы постоянно анализируем зависимость продаж от наполнения и внешнего вида издания, и могу сказать, что обложка является одним из ключевых факторов, влияющих на выбор читателя. 

  

Леонид Бершидский, издатель журналов ИД «ОВА-Пресс»: 

– Это зависит, конечно, от журнала. К примеру, «Эксперт» или «Афишу» покупают вне зависимости от того, что на обложке, хотя и по разным причинам. У «Эксперта» лояльная аудитория, которая знает, какого типа статьи найдет в журнале, даже если на обложке будет написано «Слава КПСС». А «Афишу» берут с конкретной целью – узнать, какие фильмы где идут и какие группы где играют. 

Обложка влияет на продажи только в остроконкурентных ситуациях. Например, от нее зависит, купит человек на этой неделе Newsweek, «Итоги» или «Власть». Или взять такую «сладкую парочку», как Cosmo и Glamour. Там тоже важно, что на обложке – но не столько визуальный образ, сколько выносы (анонсы статей). 

Еще обложка может «продавать» новые продукты со сравнительно нераскрученными брендами. Если обложка «цепляет» или даже шокирует, увеличивается вероятность, что люди попробуют этот новый продукт. 

У каждого журнала должен быть индивидуальный рецепт. Я не верю в расхожую мудрость – мол, поставь на обложку знаменитое лицо и продашь журнал. Это работает только для celebrity magazines и, может быть, в какой-то степени для модного глянца. Обложка, которую легко продать лично мне, – это постер. То есть изобретательное, неожиданное и при этом лаконичное визуальное решение темы. Люблю шрифтовые обложки – российские журналы на них редко решаются, а между тем они очень хорошо «отстраивают» продукт от конкурентов. Для новостного издания отличной обложкой может быть репортажный кадр, но у нас хорошие последний раз были по кошмарному поводу – из Беслана. Вот тогда, кстати, новостные еженедельники и показали, кто на что способен – по обложкам легко было догадаться, как внутри журнала освещены эти события. 

  

Кирилл Егоренко, директор по распространению ИД «ЭДИПРЕСС-КОНЛИГА»: 

– Конечно, обложка влияет на продажи журнала, но в большей степени, на мой взгляд, влияет выкладка самого издания. Если говорить о некой идеальной обложке, то она должна быть оригинальной, отражающей суть журнала и выделяющейся среди других изданий, в том числе и по цветовой гамме. Это особенно важно, поскольку иногда журналы одной тематической группы выходят с обложками в похожих цветовых гаммах, и в такой ситуации в выигрышном положении оказывается то издание, которое отличается от своих «собратьев». 

Наш издательский дом специализируется на выпуске журналов по шитью, вязанию и рукоделию, и на продажи этих журналов влияет в первую очередь их содержание. Год назад мы выпустили один номер журнала «Ирэн» в целлофановой упаковке, и, несмотря на хорошую обложку, его продажи были ниже, чем у других номеров. Читатели просто не смогли ознакомиться с содержанием, полистать журнал, и это плохо отразилось на его продажах. 

  

Маргарита Тырина, издатель журналов «Популярная механика», Yes!, «Yes! Звезды» и «Телефон», ИД «Индепендент Медиа»: 

– Пока до конца не известно, каким образом влияет обложка на продажи журнала. Мы ищем ответ на этот вопрос, проводим различные эксперименты с оформлением обложек, но точными данными пока не обладаем. Я считаю, что на успех издания влияет не столько картинка обложки, сколько качество сделанных выносов, ведь именно по ним читатель судит о содержании. Иногда читатели покупают журнал из-за какой-то одной темы, одной статьи, но она должна быть эффектно анонсирована, чтобы они могли узнать о ней. 

Что касается цвета, фона, картинки обложки – то это вопросы очень спорные. Например, среди издателей бытует мнение, что зеленый цвет обложки плохо влияет на продажи, поскольку этот цвет успокаивает, а не провоцирует человека на совершение покупки. Однако наш ИД нередко выпускал журналы с обложками в зеленой цветовой гамме, и это никак не отражалось на продажах. Так что, на мой взгляд, это просто миф. Также существует представление о том, что зимой журналы с черными или серыми обложками имеют меньше шансов на успех, ведь кругом и так темно, в киосках их не очень хорошо видно, да и людям хочется чего-то более яркого. Возможно, это мнение верно, но многое зависит от самой торговой точки и месторасположения журнала – если полки хорошо освещены и журналы видны, то, я думаю, цвет обложки уже не имеет решающего значения. Кроме того, существуют издания, которые не очень стремятся к разнообразию в оформлении обложек, но, тем не менее, имеют устойчивые продажи. Такие издания люди покупают из-за их содержания, они покупают бренд и не обращают большого внимания на дизайн обложки. 

Единственное, что работает наверняка – это различные яркие и броские элементы оформления: выступающие детали, выпуклые вкладки, стикеры, эффектные выносы с заголовками «Подарок для читателя!» и т.п.. Это бросается в глаза и, как все необычное, привлекает внимание покупателей. 

  

Павел Кузьменко, директор службы продаж ИД «Здоровье»: 

– Яркая, насыщенная обложка, изображение на ней известного человека всегда привлекает внимание покупателей. Однако я считаю, что в большей степени на успешные продажи влияет эффектная выкладка издания. Если журнал заставлен в киоске так, что едва можно разобрать его название, то качество обложки уже не играет никакой роли – ее просто не видно. При хорошей выкладке читатель, конечно, обратит внимание на оригинальную обложку, возможно, и вынесенные анонсы прочитает, и скорее примет решение о покупке. 

Елена БАЛАШОВА, Данила ГАЕВ, «Курьер», Россия
Медіа-довідник

1. Семінари

Семінар для журналістів з українських регіональних ЗМІ

Після затвердження Плану дій Україна-ЄС 21 лютого 2005 року Представництво Європейської Комісії в Україні 26 квітня 2005 року проведе однодневний семінар для журналістів з українських регіональних ЗМІ, щоб пояснити цілі цього плану. 

Семінар буде сфокусовано на пріоритетах Плану дій, його виконанню та моніторингу. Більше того, впродовж семінару учасники також отримають інформацію про загальну діяльність Представництва, програми допомоги та інформаційні заходи ЄС в Україні. Голова Представництва, Посол Ієн Боуг відкриє семінар та візьме участь у сесії питання-відповіді.
Представництво компенсує всі витрати на участь в семінарі (проїзд, проживання и т. ін.) Щоб отримати інформацію та записатися на участь прохання звертатися до Оксани Хошви, PR-спеціалісту, hoshva@keycommunications.com.ua або за моб.телефоном: 80503847178. Кількість учасників обмежена групою 30 осіб. 

З найкращими побажаннями,

Аньє Шуберт

Координатор програм преси та інформації
2. Конференції

Конференція для обговорення рішення Європейського Суду з прав людини за заявою Української Прес-Групи проти України 
Програма Правового захисту та освіти ЗМІ IREX U-Media запрошує Вас на
конференцію  для обговорення рішення Європейського Суду з прав людини за
заявою Української Прес-Групи проти України про порушення статті 10
Європейської конвенції, першого рішення проти України про порушення цією
статті.   
Короткий аналіз цього рішення можна прочитати у останньому
номері Дзеркало тижня за адресою
http://www.zerkalo-nedeli.com/ie/show/540/49696/
Конференція відбудеться 9 квітня 2005 р.(субота), з 11 до 16 години у
конференц-залі НАН за адресою вул.Володимирська, 55, 3 поверх (ст.м.
Театральна).
Учасники конференції отримають повний переклад рішення та переклад інших
рішень Європейського Суду, які вперше перекладено українською мовою.
Учасникам з регіонів буде компенсовано вартість квитків до та з Києва.
Для підтвердження своєї участі або для отримання додаткової інформації
прошу звертатись до Вікторії Бутенко, 8 067 506 8905.

3. Вакансії
"Телекритика" оголошує конкурс на посаду кореспондента 

Пріоритетною темою в роботі кореспондента буде висвітлення подій навколо створення в Україні суспільного мовлення. Заробітна платня – 300 у.е. Вимоги: завершена вища освіта, журналістський досвід від одного року у тематиці політики, ЗМІ або культури, ПК, бажано англійська. Резюме надсилати за адресою info@telekritika.kiev.ua Телефон – 577-03-60, Галина Усатенко, Наталія Лигачова.

Видання "Інтернет-репортер" запрошує до співпраці журналістів

Нове видання "Інтернет-репортер" (www.rep.in.ua) запрошує до співпраці 

журналістів у містах Києві, Львові, Харкові, Дніпропетровську, Донецьку та Одесі. 

Розмір гонорарів від 30 до 100 доларів за матеріал. Тематика - соціальні 

проблеми, story, місцева політика та сенсації. 

Матеріали членів незалежної медіа-профспілки будуть розглядатися у першу чергу. 

Головний редактор 

Віктор Уколов 

voloku07@hotmail.com 

www.profspilka.org.ua
При підготовці бюлетеня використані матеріали інформаційних агенцій та організацій: УНІАН, Інтерфакс-Україна, Українські новини, Інтерньюз-Україна, Міжнародний фонд “Відродження”, Київська незалежна медіа профспілка, Інститут масової інформації, ресурсний центр Гурт, Гільдія видавців періодичної преси (Росія); видань та інтернет-видань: “Деловая столица”, Український Медіа Сервер, Телекритика, Форум, Кореспондент, Українська правда, Майдан, Liga On Line, “Обозреватель”, “Дзеркало тижня” та власних кореспондентів. 

Українська Асоціація Видавців Періодичної Преси завжди відкрита для спілкування  та обмінів інформацією!

Офіс: 03055, м.Київ, пров.Тбіліський, 4/10, к.306

(метро “Політехнічний інститут”)

Тел/факс: (044) 239-29-75

E-mail: info@unpa.com.ua
Internet: http://uapp.org



































































































PAGE  
20

